Siedzący tryb życia – jak sobie z nim radzić?

indywidualny trening fizyczny
Żyjemy w czasach, w których mamy zdecydowanie mniej czasu na odpoczynek, gonimy coraz bardziej, bez względu na samopoczucie czy stan zdrowia. Codzienna praca, dodatkowe zajęcia oraz ponad planowe obowiązki nie pozwalają się zrelaksować, zarówno fizycznie jak i psychicznie. Jednym z najbardziej poważnych skutków jest siedzący tryb życia. Oczywiście nie byłoby w tym nic złego, gdyby równowaga pomiędzy aktywnością fizyczną a statyczną czy też dynamiczną pracą została zachowana.

Nic z tych rzeczy, natłok codziennych obowiązków, brak czasu na właściwe funkcjonowanie sprzyja tworzeniu się oraz pogłębianiu coraz większej ilości zarówno niewielkich, ale znacznie uprzykrzających życie, dolegliwości jak i poważnych chorób.

Skutki siedzącego trybu życia:

  • nadwaga oraz w konsekwencji nadciśnienie tętnicze
  • skrzywienia kręgosłupa
  • zaparcia
  • cukrzyca
  • żylaki (najczęściej niestety występujące u kobiet)

Najszybciej i najczęściej pojawiającym się problemem są bóle i skrzywienia kręgosłupa. Poprzez statyczne obciążenie (np. praca za biurkiem) odczuwalne mogą być zarówno bóle w odcinku szyjnym, piekący ból, a także coraz częściej występujące bóle głowy.

Jak sobie z tym radzić?

Jednym z podstawowych czynników zmniejszających następstwa “życia za biurkiem” jest prawidłowa pozycja ciała podczas pracy. Pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:

  1. Siedź wyprostowany! Staraj się nie garbić oraz nie przyjmować nienaturalnych i skrzywionych pozycji ciała
  2. Klawiatura oraz monitor powinny znajdować się na wprost Ciebie (idealnie przed Tobą), tak, aby nie wmuszać skrętu szyi,
  3. Wyreguluj odpowiednio krzesło, nie może być ani za niskie ani za wysokie.

Przeciwdziałanie

Jednak zachowanie prawidłowej pozycji ciała podczas pracy to nie wszystko. Musisz również rekompensować organizmowi codzienne braki w aktywności. Praca siedząca, najczęściej przez 8 godzin dziennie, wymaga także przynajmniej niewielkiego wysiłku fizycznego w trakcie, bądź po pracy. Jeżeli masz możliwość porozciągać się i poruszać w trakcie pracy – plus dla Ciebie! Zwracaj uwagę nawet na najmniejszą możliwą aktywność, nie unikaj ruchu, a zamiast windy wybieraj schody!

Po pracy każdy ruch jest wskazany, minimum 20-30 minut dziennie. Pamiętaj, że indywidualny trening fizyczny może być świetnym rozwiązaniem! Bieganie, jogging jak i najprostsze aktywności, takie jak np. grabienie liści działają na Twoją korzyść!