Czym jest i po co Ci stretching?

 

 


Czym jest Stretching?

Ogólnie ujmując stretching (ang. Stretch – rozciągać) jest rozciąganiem,uelastycznieniem oraz dotlenieniem mięśni. Jest on bardzo ważną częścią zarówno zaawansowanej rehabilitacji jak i nieodłącznym elementem każdego treningu. W trakcie aktywności fizycznej, niezależnie od dyscypliny, mięśnie rozciągają się i kurczą stając się coraz bardziej „usztywnione i skrócone”. Dzięki zwiększeniu zakresu ruchu stawów i mięśni, możemy je rozluśnić i rozciągnąć, dzięki czemu można otrzymać efekt rozluźnienia, bądź pobudzenia – zależnie od potrzeb.

Stretching możemy podzielić na 3 główne rodzaje:

Rotacja stawów – zwiększenie zakresu ruchu stawów poprzez ruch rotacyjny (np. wykpy)
Rozciąganie statyczne – rozciąganie mięśni w trakcie spoczynku oraz ich rozluźnienia (np. poprzez dociskanie)
Rozciąganie dynamiczne – zwiększnie zakresu rozciągliwości mięśni (np. wymachy)

Do kogo jest skierowany?

Rozciąganie mięśni jest wskazane dla bardzo wielu osób, szczególnie tych które prowadzą siedzący tryb życia lub permanentnie uprawiająch sport. Nieważne w jakim jesteś wieku,
20 czy 60 lat, możesz poprawić swoje samopoczucie, być bardziej rozluźnionym i zrelaksowanym. Jedynym utrudnieniem lub przeciwwskazaniem mogą być problemy
z mięśniami i stawami, w takim przypadku niezbędna jest konsultacja planu ćwiczeń
z odpowiednim lekarzem, bądź fizjoterapeutą.

Dlaczego?

Rozciąganie za zbawienny wpływ na nasze samopoczucie oraz nasze możliwości fizyczne. Poniżej przedstawione zostały zarówno wady jaki i zalety stretchingu.

Zalety:

  • po regularnych sesjach rozciągających Twoje ciało będzie bardziej rozluźnione

  • będziesz czuł się bardziej zrelaksowany

  • poszerzysz zakresu ruchów w stawach

  • zmniejszysz prawdopodobieństwo kontuzji, urazów

Wady:

  • osoby posiadające problemy ze stawami i mięśniami (np. choroby) muszą uprawiać stretching pod kontrolą odpowiedniego specjalisty np. fizjoterapeuty

  • możliwe jest, że za bardzo i za długo rozciągane mięśnie mogą zmniejszyć siłę skurczu

Na co zwracać uwagę?

Ważną częścią nie tylko rozciągania, ale całego treningu jest równowaga i symetria w działaniu. W przypadku stretchingu, jeżeli rozciągamy mięśnie przywodzące, pamiętamy również o „odwodzicielach”. Jeżel skupiamy się na dolnej stronie naszego ciała, to tak samo, nie zapominajmy o górnej.
Innym ważnym aspektem jest brak gwałtownych ruchów, ponieważ mogą one powodować kontuzje. Spokojnych oddech w trakcie ćwiczeń jest kolejną kwestią godną uwagi. Odpowiednie zsynchronizowanie oddechu oraz wykonywanych ruchów mogą zwiększyć rozluźnienie mięśni.