Dlaczego odpoczynek po wysiłku fizycznym jest taki ważny?

Opublikowane dnia: 19 grudnia 2014

 

Żyjemy w czasach, w których sport jest bardzo ważnym aspektem życia. Niektórzy bez sportu nie mogą żyć – uprawiają sport zawodowo, bądź dla samego siebie – lepszego samopoczucia, już od bardzo długiego czasu. Inni za bieganie, siłownię czy fitness dopiero co się zabierają. Każdą osobę uprawiającą sport łączy jedno – potrzeba właściwego odpoczynku po wysiłku. Odpoczynek po wysiłku fizycznym jest równie ważny co nasza aktywność.

 

Nie każdy o tym jednak pamięta. Potrzeba ta wynika z bardzo wielu czynników, takich jak regeneracja zmęczonych mięśni (mikrouszkodzeń), uzupełnienie straconych płynów jak i nawet psychiczny odpoczynek, który przy dłuższych planach treningowych jest bardzo ważny.

Wypoczynek możemy odpowiednio podzielić na dwie grupy:

Krótkoterminowy – bezpośrednio po treningu, kiedy nasz organizm domaga się uzupełnienia płynów, minerałów oraz odbudowanie zapasów energetycznych.

Najczęściej odbywa się to poprzez picie napojów izotonicznych bezpośrednio po aktywności, uzupełnienie zasobów energetycznych. Nazywany również regeneracją aktywną, wypoczynek ten opiera się właśnie na pełnowartościowym posiłku do 60 minut po treningu, pomagającym w dostarczaniu szybko przyswajalnych węglowodanów oraz białka. Są one niezbędne po intensywnym treningu do regeneracji zmęczonych oraz uszkodzonych mięśni.

Innym ważnym czynnikiem wypoczynku jest sen, zapewniający energię następnego dnia, zachowanie refleksu oraz zapobiega zaburzeniu równowagi hormonalnej organizmu.

zielona kawa forum

Sposobów na odpoczynku po treningu jest niesamowicie wiele. Może to być to masaż, który zmobilizuje układ krążenia do wysiłku i dotleni wszystkie części ciała, stretching zmniejszający odczucie zakwaszenia mięśni kwasem mlekowym, czy nawet terapia wodna w formie budźca termicznego ciągle zmieniający strumień wody (zimno-ciepło).

Długoterminowy – jest to rodzaj planowania odpoczynku w długim okresie czasu, dotyczy np. treningów rocznych. U sportowców wyczynowych jest to zazwyczaj okres 4-letni , ze względu na Igrzyska Olimpijskie które odbywają się co cztery lata. Dzieli się również na mikrocykle treningowe, które w pewnych tygodniach, zmniejszają intensywność treningów, bądź czasie aktywności fizycznej. Potrafi ona spadać nawet do 80%!

Pamiętajmy, że każda proces treningowy powinien składać się z trzech nieodłącznych punktów – rozgrzewki, treningu właściwego oraz odpoczynku. Nie można zapominać również o tym, że proporcja tych trzech części jest bardzo ważna. Każdy trening powinien być stosowany jako indywidualny trening fizyczny. Spersonalizowany plan uwzględniający potrzeby danej jednostki, jej możliwości oraz postępów jest kluczem do sukcesu.

 

Odpowiedni relaks po wysiłku zapewnia:

  • zmniejszenie prawdopodobieństwa kontuzji – nie zmęczone, dobrze rozciągnięte mięśnie oraz dobry refleks minimalizuje ilość kontuzji
  • Optymistyczne nastawienie do założonych celów – ktoś kto jest zmęczony jeszcze dniem poprzednim, czy ostatnim tygodniem, ma ochotę na kolejny trening?
  • Dobry apetyt – ważna kwestia, szczególnie jeżeli chodzi o odbudowę tkanki mięśniowej oraz zasobów energetycznych
  • zmniejszony ból mięśni – wypoczęte mięśnie nie dają tak w kość jak te, które nie miały czasu odpocząć

Brak odpoczynku i ciągły trening skutkuje:

  • przetrenowaniem
  • brakiem apetytu
  • problemami ze snem – spowodowane podwyższonym tętnem, które nie jest dobrym katalizatorem odpowiedniego snu
  • w skrajnych przypadkach depresją – ściśle łączy się z przetrenowaniem, w takich wypadkach nie ma łatwego wyjścia z sytuacji, wymaga długotrwałego leczenia

Cały proces treningowy powinien uwzględniać dietę do potrzeb trenującego oraz program treningowy do możliwości trenującego. Wiele osób zapomina jednak o zasadzie, że więcej wcale nie oznacza lepiej! Każda osoba uprawiająca sport powinna pamiętać, że na odpoczynek po intensywnym treningu potrzeba wiele czasu, bywają sytuacje, że regeneracja organizmu jest również niezbędna następnego dnia!

efekty po probolan 50

Dotacje na innowacje
DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© Copyright (c) 2014 Meta Sport Sp. z o.o.