Racjonalne odżywianie

Opublikowane dnia: 18 lipca 2014

Apples
Nasze zdrowie, wygląd oraz samopoczucie zależą od tego co jemy, dlatego bardzo ważne jest racjonalne odżywianie. Nie powinniśmy skupiać się na stosowaniu krótkotrwałych diet ale na codziennym zdrowym odżywianiu. Aby organizm prawidłowo się rozwijał oraz był zdrowy bardzo ważne jest spożywanie zbilansowanych posiłków, odpowiednie nawadnianie oraz wysiłek fizyczny.

Odżywianie ma na celu dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego rozwoju. Procesy zachodzące w organizmie muszą być wspierane przez elementy budulcowe, chemiczne i energetyczne. Dlatego też aby dostarczać wszystkich niezbędnych mikro i makro elementów należy spożywać urozmaicone pożywienie.

Nasza codzienna dieta powinna opierać się na wszystkich niezbędnych składnikach pokarmowych:
-produktach zbożowych;
-owocach i warzywach;
-nabiale;
-produktach białkowych;
-tłuszczach.
W zależności od wieku, płci oraz uprawianej ( bądź nie! ) aktywności fizycznej, nasze zapotrzebowanie na poszczególne składnik jest różne. Podczas wysiłku fizycznego rośnie zapotrzebowanie na energie, dlatego u osób aktywnych dieta powinna być bogata w posiłki w których skład wchodzą składniki zawierające węglowodany proste.

 

Oto kilka naczelnych zasad racjonalnego odżywiania:
– spożywanie posiłki bogate w węglowodany proste ( nieprzetworzone warzywa i owoce);
– codzienne spożywanie różnorodnych posiłków;
– dostarczanie organizmowi dużej ilości płynów ( najlepiej wody );
– regularne i umiarkowane posiłki;
-ograniczenie słodyczy i czerwonego mięsa do minimum.
Poza tym należy pamiętać o :
– aktywność fizyczna wspomaga procesy trawienne  oraz wzmacnia odporność organizmu.

Piramida Zdrowia, to podstawowa wiedza na temat prawidłowego odżywiania. Należy zwrócić uwagę na  rekomendowaną ilość produktów z każdej grupy.

efekty po probolan 50

2014-07-17_10h39_00

Fundament piramidy to  produkty, które powinny stanowić podstawę diety (kasza, ryż, makaron oraz warzywa). Bliżej wierzchołka znajdują się produkty których powinniśmy spożywać mniej. Na samym wierzchołku, znajdują się słodycze i tłuste mięso. Zaleca się jeść słodycze maksymalnie 1 raz w tygodniu.

Należy pamiętać aby dziennie wypijać około 2 litrów wody. Zaleca się pić czystą wodą, ale również możemy pić herbatę, kawę, świeże soki oraz koktajle. W spożywanych przez nas pokarmach  znajduje się woda – nie tylko w owocach i warzywach, ale również  w produktach zbożowych.

Posiłki w ciągu dnia:
Optymalna liczba to od 4 do 5 posiłków w ciągu dnia, odstępy pomiędzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3 – 4 godziny, ostatni należy skonsumować minimum 2 godziny przed snem.
Różnorodność kaloryczna posiłków:
Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Pominięcie śniadania odbije się niekorzystnie na całym dniu. Śniadanie musi  być pełnowartościowe, jego bazą powinien być nabiał (jogurty, kefir, sery,maślanka, kawa z mlekiem, zupy mlecznej z dodatkiem kasz lub płatków, jaja ) uzupełniony w wysokogatunkowe wędliny oraz ciemne pieczywo. Obowiązkowo w posiłku muszą znaleźć się warzywa i owoce.
Drugie śniadanie to najczęściej: sałatki, nieprzetworzone warzywa i owoce, kanapki, oraz napój.
Obiad powinien być złożony z produktów które dostarcza pełnowartościowego białka (mięso, sery ryby, jaja) dodatkowo uzupełniony o  produkty zbożowe lub rośliny strączkowe oraz  warzywa i owoce najlepiej w postaci surowej lub gotowanej.
Podwieczorek najczęściej traktowany jest jako drobna przekąska zawierająca węglowodany przygotowana na bazie mleka z dodatkami owoców i bakalii.
Kolacja powinna być lekkostrawna, nie powinna zawierać potraw tłustych i smażonych. Zaleca się lekkie sałatki bądź delikatne potrawy mięsne z warzywami.

Suma wartości energetycznej wszystkich posiłków przed obiadem powinna być równa lub nieco większa niż wartość energetyczna obiadu, a posiłków spożywanych po obiedzie nieznacznie niższa.

Przestrzegając powyższych zasad na pewno będziemy czuli się zdrowo!

zielona kawa forum

popularne wyszukania:

  • jak racjonalnie schudnąć
  • kefir na odchudzanie blog

Dotacje na innowacje
DOTACJE NA INNOWACJE – Inwestujemy w Waszą przyszłość

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

© Copyright (c) 2014 Meta Sport Sp. z o.o.